Sunrise en Sunset at Uluru - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Rob & Marianne Rosenberg - WaarBenJij.nu Sunrise en Sunset at Uluru - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Rob & Marianne Rosenberg - WaarBenJij.nu

Sunrise en Sunset at Uluru

Door: Rob & Marianne

Blijf op de hoogte en volg Rob & Marianne

05 December 2011 | Australië, Alice Springs

Tutu tutu ..... het is nog midden in de nacht als de wekker ons wakker maakt. Douchen en snel een kopje thee en een boterham en hup naar de receptie. We worden om 04.35u opgepikt en rijden met een grote bus naar de sunrise area. Het is ondertussen al licht geworden. We zijn niet de enige en lopen met een hoop anderen naar de platforms die op een zandduin zijn gemaakt. Het is vanochtend behoorlijk helder met nauwelijks wolken. Slechts enkele smalle banden aan de horizon, maar wel net in het oosten waar de zon moet opkomen. Om 06.48 zien we langzaam de top van Uluru lichter worden en daarna het zonlicht naar beneden zakken. Helaas verdwijnt de zon dan achter een wolkenband waardoor Uluru weer wat donkerder wordt. Daarna komt de zon weer tevoorschijn waardoor Uluru weer oplicht. De echte kleurschakeringen van de sunset van 2 dagen terug zien we echter niet ontstaan.
We gaan weer snel terug naar de bus om een kopje koffie te bemachtigen en een sanitaire stop te maken. Daarna rijden we een stuk langs de basis van Uluru en maken een wandeling naar een waterhole. Tijdens de wandeling vertelt onze tourguide wat van de oude aboriginal verhalen over Uluru. We maken ook een stop bij de plek waar de mogelijkheid is om Uluru te beklimmen. Het beklimmen is in de zomer periode gesloten vanwege de hitte maar wordt door de Aboriginal religie ook niet gewaardeerd en afgeraden. De laatste stop is bij het Aboriginal Cultural Centre waar de nodige informatie over de cultuur en leefwijze van de Aboriginals te lezen valt. Weer terug in het resort nemen we eerst een lekkere cappuccino met een chocolade mudcake voordat we naar onze kamer gaan en nog even wat slaap inhalen.
Als we weer wakker zijn gaan we bij het zwembad zitten om lekker wat te lezen. Het is ondertussen weer bewolkt geworden en dat is niet goed voor ons sunset diner. Na een tijdje lijkt het dan toch weer wat op te klaren. Om een uur of vier wordt ik aangevallen door mugjes en binnen de kortste keren heb ik weer een groot aantal bulten. Mijn lijf reageert erg heftig op de muggen in Australië. Tijd om maar weer naar de kamer terug te gaan en vast de koffers wat te reorganiseren voor de terug reis naar Sydney.
Om 18.15 worden we opgehaald voor het Sound of Silence diner. We rijden naar een zandduin ergens verderop en kunnen zowel Ulurun als de Kata Tjuta zien. We staan hier wel verder van Uluru af dan bij de officiële sunset plaatsen in het park. We worden welkom geheten met een sparkling wine (zeg maar champagne) en ontmoetten een nederlands stel terwijl we op de zonsondergang wachten. Tijdens hetwachten is er een man didgeridoo aan het spelen. Ondanks dat er weinig wolken zijn op de plek waar de zon ondergaat zien we ook nu niet opnieuw de mooie kleuren van 2 avonden terug. Wel ontstaat een prachtig kleurenspel op de wolken band boven Kata Tjuta dus ik laat mijn camera evengoed lekker klikken. Als de zon onder is gaan we naar de plek waar de tafels staan voor het buffet diner. We hebben en gezellige groep aan tafel met het nederlandse stel, een aantal mensen uit de Dolomieten (Noord Italie), Amerikanen en een dame uit Porto Rica. De man van het stel had net voor het diner op de zandduin toen wij allemaal vertrokken waren zijn vriendin ten huwelijk gevraagd. We worden nog bijgepraat over wat voor sterren en planeten hier te zien zijn en hebben een gezellige (Sinterklaas) avond. Om 22.00 worden we weer terug gebracht naar de lodge.
R&M