Van Rockhampton naar Bundaberg - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Rob & Marianne Rosenberg - WaarBenJij.nu Van Rockhampton naar Bundaberg - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Rob & Marianne Rosenberg - WaarBenJij.nu

Van Rockhampton naar Bundaberg

Door: Rob & Marianne

Blijf op de hoogte en volg Rob & Marianne

12 November 2011 | Australië, Bundaberg

YEAHHH We hebben een Flatback Turtle eieren zien leggen in de duinen !!!!!!!!!
Maar nu eerst het saaie stukje van wat vooraf ging.
We zitten in Rockhampton vlak langs de Highway zodat we meteen weer op pad kunnen. We hebben nu ook een dikke 300 km voor de boeg, net als gisteren. Het is af en toe wat drukker en er is ook gewoon vrachtverkeer. De snelweg is vaak recht en lang en vanwege de hobbels en bobbels is het soms niet eens prettig om de maximum snelheid van 100 km aan te houden. Het gebeurt dan wel dat je door vrachtwagens wordt ingehaald.
Onderweg pakken we een kop cappuccino bij een tankstation langs de weg. Het blijkt eigenlijk een gewone koffie met opgeklopte melk, vooruit maar. Bij het toiletgebouwtje staat een bordje met de mededeling: Watch for snake ! Ze hebben blijkbaar een slang als huisdier. Nou ik heb hem gelukkig niet gezien.
We komen begin van de middag in Bundaberg en gaan op zoek naar de Tourist Information. We boeken daar voor de mogelijkheid om het eieren leggen van schildpadden te bekijken op het strand van "Mon Repos".
We kiezen een camping aan het strand zodat we niet zover hoeven te rijden naar "Mon Repos". We verzamelen een halfuurtje voor zevenen als het donker wordt en worden in groepen ingedeeld. Wij zitten in de laatste groep (3) omdat we pas vanmiddag geboekt hebben. Zodra een van de Rangers een schildpad het strand op ziet kruipen wordt een groep uitgenodigd om onder begeleiding naar het strand te komen om het hele proces van eieren leggen van dichtbij mee te maken. Groep 1 is dan als eerste aan de beurt. En wij moeten maar hopen dat er meer dan een schildpad uit de zee zal kruipen.
Ondertussen krijgen we in het amfitheater de nodige slideshows met informatie over de schildpadden en het proces van eieren leggen etc. Al vrij snel wordt groep 1 het strand op geroepen. Daarna gebeurt er lange tijd niets. Wij mogen om circa 22.00u mee voor een strand wandeling en we verwachten niet zoveel meer als dan na een tijdje het seintje komt dat er nog een het strand op is gekropen. Groep 2 is ook op het strand dus we zijn met best wel veel mensen. We zien de Flatback van wel 1m. een kuil graven van 60 cm diep met zijn achterflippers. Ze hebben een zaklantaarn bij haar achterkant neergelegd zodat we het goed kunnen volgen. Daarna zien we haar de eieren leggen, die net wat groter zijn dan een pingpongbal. Als ze daarmee klaar is en het gat heeft dichtgegooid mogen we foto's nemen. Tenslotte kruipt ze weer terug naar zee. Het is net volle maan geweest dus het is allemaal goed te zien. Woww!!! wat een ervaring. We gaan om circa 24.00u voldaan weer terug naar de camping.
R&M