Van Airliebeach naar Mackay - Reisverslag uit Mackay, Australië van Rob & Marianne Rosenberg - WaarBenJij.nu Van Airliebeach naar Mackay - Reisverslag uit Mackay, Australië van Rob & Marianne Rosenberg - WaarBenJij.nu

Van Airliebeach naar Mackay

Door: Rob & Marianne

Blijf op de hoogte en volg Rob & Marianne

10 November 2011 | Australië, Mackay

Vandaag gaan we verder naar het zuiden. Onderweg nemen we een afslag naar het Eungella nationaalpark dat is ruim 60 a70 km het binnenland in naar de bergen. Onderweg komen we weer diverse Road Works tegen waarbij meestal en baan is afgesloten. Ipv stoplichten staan er vaak ouder mannen of vrouwen met een bord waarop stop resp slow staat. Een keer hadden we pech omdat we niet door mochten rijden en daarna vanaf de andere kant twee vrachtwagens kwamen om grind te lossen. Terwijl de eerste stond te lossen stond de andere te wachten op de doorgaande baan zodat wij ook moesten wachten. Pas toen de tweede vrachtwagen op de opgebroken weg stond om te lossen konden wij ook weer door. Voor het dorp Eungella moesten we de bergen in met behoorlijk steile en kronkelige wegen. En met die campervan heb je best heel wat kilootjes naar boven te brengen. Voorbij Eungella komen we bij een brug over de rivier en een picnic plek die "Broken River" wordt genoemd. Hier starten een aantal wandelpaden en kan je via een platform naar de rivier kijken. Je zou hier Platypus kunnen waarnemen. Dat is een soort bever met een platte bek. We zijn echter midden op de dag en dat is niet de beste tijd en zien ze dus ook niet maar wel een aantal verschillende (water)schildpadden.
We maken een wandeling van een uurtje door het mooie oerwoud en langs de rivier en eten wat sandwiches bij de shop. Daarna rijden we nog even verder door naar het dorpje CretonHall omdat je daar zou kunnen overnachten. We komen aan op een picnic area waar een toilet is en een fonteintje met water en verder een oud gebouw dat gesloten is. Wel idyllisch maar ook wel heel erg eenzaam. Omdat we de volgende dagen nog de nodige kilometers voor de boeg hebben besluiten we om nu toch maar weer terug naar de highway te rijden en bij Mackay een camping plekje te zoeken. Op de weg terug stoppen we nog eenmaal om een Platypus te spotten. En ja heel even vangen we een glimp op van wat een Platypus zou kunnen zijn. Te laat voor een foto helaas. Langs de highway vinden we een camping op een groot bedrijventerrein net buiten Mackay. Gezellig is anders, maar vooruit het is maar voor een nachtje. Als we gaan kokkerellen komen we aan de praat met een jongen van 21 uit Ridderkerk die met een maatje een paar maanden door Australië aan het trekken is en nu aan het werk is bij een bedrijf vlak bij. Na het wat telefoontjes met het thuisfront gaan we weer bijtijds naar bed.
R&M